Kalvelykke (Foto: Reidun Pommeresche)
Kalvelykke (Foto: Reidun Pommeresche)

Sambeiting ku-kalv for bedre dyrevelferd og økonomi (Kalvelykke)

Digital overvåking og nye driftsløsninger – sambeiting ku-kalv for bedre dyrevelferd og økonomi i melkeproduksjonen (Kalvelykke)

Gir det bedre dyrevelferd og dyrehelse at kalven går sammen med mora over lengre tid? Og hvordan kan det løses – praktisk?

I økologisk melkeproduksjon ønsker en å la dyra utøve mest mulig naturlig adferd, å gjøre seg mest mulig bruk av lokalt produsert fôr og ha en høg andel grovfôr og beite. Ved å la ku og kalv beite sammen i lenger tid, vil en i større grad oppfylle dyras naturlige adferdsbehov, en kan oppnå å høste en større del av fôret direkte gjennom beiting, og det kan være potensiale for mindre arbeidsforbruk og bedre tilvekst hos kalvene. Samtidig er det sannsynlig at levert melkemengde blir mindre når kalven har fri tilgang til melk fra mora sammenlignet med et driftsopplegg der kalven får tildelt anbefalt melkemengde. Det er noen få bønder i Norge som har prøvd slik sambeiting og er veldig fornøyde, men innvendingene mot er også sterke, særlig på grunn av redusert melkeleveranse, frykt for mer arbeid og dårligere økonomi. Det er derfor viktig å skaffe kunnskap om hvordan en kan utvikle praktiske og økonomisk lønnsomme driftsopplegg for melkeproduksjonen der ku og kalv får gå lenger sammen. Det er nødvendig med forskningsbasert kunnskap om hvordan ulike driftssystemer for sambeiting av ku og kalv påvirker dyrevelferden.

Hovedmålet for prosjektet er å undersøke om sambeiting mellom ku og kalv i melkeproduksjonen kan gi bedre helse, dyrevelferd og økonomi sammenligna med tradisjonell drift, som er å skille kalven fra mora med en gang eller etter få dager. Dette skal belyses gjennom flere delmål, som utvikling av digitale overvåkingssystemer for helse og velferd, utvikling av objektive velferdsindikatorer, utvikling av driftsbygninger og tilrettelegging av areal for sambeiting og vi skal undersøke bondens motivasjon for nye løsninger og effekt på produksjon, arbeidsbelastning og økonomi.

Prosjektnummer:298916
Prosjekteigar:NORSØK
Prosjektleiar:Kristin Sørheim
Prosjektdeltakarar NORSØK:Rosann Johanssen
Samarbeidspartar: NIBIO, NTNU Ålesund, Landbruk Nordvest, Solem Sag AS og Nofence - Norsk beiteteknologi
Finansiering:Regionalt forskningsfond Midt-Norge, Fylkesmannen, Sparebanken Møre, Nofence, Landbruk Nordvest, Solem Sag
Tidsperiode:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.